Beszámoló, Maximilian Mitu (Apáczai)

2017 októberében a kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceum kilencedikes humán osztályának a tagjaiként ránk hárult a Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziummal való testvérkapcsolat ápolása. Ezt a célt szolgálta az október 4. és október 8. közötti debreceni kirándulásunk, látogatásunk, mely során mindannyiunk elszállásolását a debreceni diákok biztosították. E kirándulás célja az volt, hogy a 200 évvel ezelőtt született nagy költőnk, Arany János az életének és munkásságának a tanulmányozása révén jobban megismerjük egymást.

Október 4-én délben indultunk Kolozsvárról Debrecenbe, ahova estefele érkeztünk meg. A Csokonai Gimnáziumtól, ahova érkeztünk a busszal, mindannyiunkat elvittek az otthonaikba a debreceni diákok, ahol elszállásoltak minket.

Másnap reggel, csütörtökön a debreceni állomás közelében található Petőfi-szobornál gyűltünk össze, ahonnan a római katolikus Szent Anna templom fele vettük az irányt. Tanárainkkal, vendéglátóinkkal és persze azoknak tanáraival alkalmunk adódott gyönyörű festmények, freskók megnézésére és az adott templommal kapcsolatos ismeretek elsajátítására. Ezután a Csokonai Színház külső részét és az előtte levő, kommunizmus ellen harcoló mártírok emlékére emelt szobrot néztük meg. Egy óra múlva pedig a Kossuth Lajos által 1849. április 14-én kimondott trónfosztásnak (Habsburg-ház trónfosztása) helyt adó református Nagytemplomot látogattuk meg, melynek tetejéről az egész várost gyönyörűen lehetett látni.

A nap további részében egy Csokonai Vitéz Mihály munkásságát bemutató múzeumban jártunk, ahol nemcsak művelődtünk, hanem szórakoztunk is a muzeológusok által ismertetett feladatokra épülő csapattevékenységek révén. Később Emile Gillanaume francia szobrásznak a Trianon által szétszakított Magyarországot jelképező alkotását tekintettük meg a múzeum közelében.

E nap tetőpontja az Arany Jánossal kapcsolatos kérdések megválaszolásából álló vetélkedő volt este, melyen csapatokba szerveződve vettünk részt. Nagyon érdekes volt ez a vetélkedő úgy nekünk, mint a csokonais diákoknak az említett költővel kapcsolatos ismereteinknek felmérése szempontjából.

Következő nap, pénteken Kecskemét felé indultunk. Az oda vezető úton sor került egy

Petőfi-emlékhely megkoszorúzására (és ezzel párhuzamosan az aradi vértanúkról való csendes megemlékezésre), a lenyűgözően gazdag ökoszisztémát magába foglaló Hortobágyi Nemzeti Park, az 1700-as években épült Halasy-Horthy kastély és a közelében található, Horthy Miklós által építtetett kripta megnézésére, ahol a híres kormányzónak sok családtagja van eltemetve. Este Kecskeméten aludtunk.

Következő nap Kecskemét nevezetességeit csodáltuk meg: a szecessziós stílusú, kétezer festménnyel és majolika díszítéssel rendelkező Cifrapalotát, a Luther Palotát, melyben Petőfi Sándor is tanult, egy gyönyörű zsinagógát és sok más nevezetességet. Ezt követően Nagykőrösön egy Arany-emlékhelyet néztünk meg. Ez nemcsak az adott emlékhely megkoszorúzására adott alkalmat, hanem a mellette levő református templom külső megtekintésére és harangjátékának meghallgatására is.

A Tiszakécskén elköltött ebéd után visszatértünk Debrecenbe, ahonnan az azt követő vasárnapi napon, október 8-án reggel vettünk búcsút a vendéglátóinktól, Kolozsvár fele indulva. A hazafele vezető út nem volt akadálymentes az óriási forgalom miatt, de széppé tette félórás tartózkodásunk Nagyváradon, ahol történelemtanárunk, Pócsai Sándor a város gyönyörű középkori történelméről, Ady Endrének a város életében betöltött szerepéről és az hely varázslatos szecessziós épületeiről beszélt nekünk.

Ez a kirándulás új tapasztalatokkal és emlékekkel tette gazdagabbá életünket, melyek történelemtanárunk szavaival élve „beépülnek a közös legendáriumba”. Nagyon jó kapcsolatot építettünk debreceni testvériskolánkkal, melynek tagjait reményeink szerint mi fogjuk majd fogadni jövő év áprilisában itt Kolozsváron. A jövőbe tekintve bízunk abban, hogy az elkövetkezendő években sorra kerülő találkozásaink Debrecenben vagy Kolozsváron új élményekkel fogják gazdagítani életünket, és erősíteni a kapcsolatot.

Meg persze abban, hogy hosszú távon a különböző Kárpát-medencei magyar iskolák közötti szoros kapcsolatok elő fogják segíteni a Kárpát-medencei magyarság sikerességét a jövőben.